як в≥дновити культурний р≥вень нац≥њ. [16.08.2007 ] ќлександер Ўокало: |
|
ќлександер
Ўокало | Ћюдина ¤к
духовно-б≥олог≥чне твор≥нн¤ дл¤ повноц≥нного житт¤ ≥
зд≥йсненн¤ своЇњ життЇвоњ програми потребуЇ
високо¤к≥сноњ, еколог≥чно чистоњ б≥олог≥чноњ й
духовно-≥нтелектуальноњ поживи. ќснова б≥олог≥чноњ
поживи й розвитку ≥нтелекту Ц б≥лок. оли людина
споживаЇ т≥льки енергетичну њжу, вона й трудитьс¤ ¤к
раб, не думаючи. ј споживаючи високо¤к≥сну б≥лкову њжу,
людина живе й працюЇ осмислено. р≥м того, дл¤
духовно-≥нтелектуального розвитку, дл¤ забезпеченн¤
≥стинного думанн¤ й творчо-вольовоњ д≥¤льност≥ необх≥дна
в≥дпов≥дна доб≥рна, високо¤к≥сна духовно-≥нтелектуальна
пожива.
ќтут постаЇ проблема забезпеченн¤ сусп≥льства
високо¤к≥сною б≥олог≥чною ≥ духовною поживою. «а
не¤к≥сний харчовий продукт виробника й реал≥затора ще
можна прит¤гти до в≥дпов≥дальност≥. ј за не¤к≥сний чи й
шк≥дливий культурно-≥нформац≥йний продукт, ¤кий завдаЇ
шкоди духовному здоровТю ≥ндив≥да й сусп≥льн≥й морал≥,
н≥хто не несе в≥дпов≥дальност≥, бо розмито моральн≥
критер≥њ культури. «а рад¤нського тотал≥таризму д≥¤ли
в≥дпов≥дн≥ парт≥йно-≥деолог≥чн≥ настанови й цензура. ј
нин≥ весь культурний прост≥р заполонив неол≥беральний
тотал≥таризм Ц утил≥таризм ≥з його
ф≥нансовим диктатом. Ќа тл≥ масового поширенн¤ генетично
модиф≥кованих харчових продукт≥в особливоњ шкоди завдаЇ
людин≥ ≥нф≥кована ≥нтелектуальними в≥русами ≥нформац≥йна
продукц≥¤ й деструктивне кваз≥мистецтво. —усп≥льну
св≥дом≥сть вихолощують в≥д високих ≥деал≥в ≥ критер≥њв
моральност≥. ј нац≥ональна ≥де¤ не спрацьовуЇ,
бо вона ще не стала конкретною духовно-соц≥альною
програмою нац≥њ, а витаЇ в простор≥ нашого житт¤ ¤к
≥нтелектуальна абстракц≥¤. ¬≥дтак не сформовано в нас ≥
нац≥ональноњ ≥деолог≥њ Ц системи традиц≥йних
духовно-соц≥альних ор≥Їнтир≥в ≥ сусп≥льно-правових норм,
¤ка Ї джерелом й осерд¤м життЇвоњ сили нац≥њ в њњ
самов≥дтворенн≥ й державному саморозвитку. Ќац≥ональна
≥де¤ й нац≥ональна ≥деолог≥¤ Ї сутн≥сними ознаками й
пров≥дними ор≥Їнтирами стратег≥њ розвитку нац≥њ й
держави. ƒ≥Їва триЇдн≥сть ≥дењ, ≥деолог≥њ й
стратег≥њ забезпечуЇ моральну зр≥л≥сть людськоњ особи й
сусп≥льства, ≥ завд¤ки ц≥й системоутворююч≥й триЇдност≥
сусп≥льство спроможне подолати хаос антисистемност≥ й
створити систему власного ладу Ц нац≥ональну державу.
∆иттЇд≥¤льн≥сть сусп≥льства, його психосоц≥альноњ
системи добору, збереженн¤ й передач≥ духовноњ
≥нформац≥њ у процес≥ формуванн¤ нац≥онального
≥нформац≥йно-енергетичного пол¤ забезпечуЇ культура ¤к
енерго≥нформац≥йна система людини, ¤ка за своњми
функц≥¤ми под≥бна до њњ вищоњ нервовоњ системи. ј
виробництво й поширенн¤ культурно-≥нформац≥йного
продукту зд≥йснюють галуз≥ культурноњ ≥ндустр≥њ, ¤кими
маЇ належним чином управл¤ти галузевий центральний орган
виконавчоњ влади, керуючись триЇдн≥стю нац≥ональноњ
≥дењ, ≥деолог≥њ й стратег≥њ.
Ќин≥шн¤ система управл≥нн¤ культурною ≥нфраструктурою
не в≥дпов≥даЇ духовним запитам сусп≥льства Ц прагненн¤м
людськоњ душ≥ жити, а працюЇ головним чином на
обслуговуванн¤ занижених прагматично-споживацьких потреб
соц≥ального орган≥зму. ”тил≥таризм ¤к синдром глобал≥зму
заполонив увесь украњнський культурний прост≥р, ¤кий
ви¤вивс¤ неготовим протид≥¤ти глобал≥стичному
кваз≥культурному ≥мпер≥ал≥зму.
ќсь загальна характеристика окремих складових
нац≥онального мовно-культурного простору на час здобутт¤
”крањною державноњ незалежност≥, що њњ подаЇ
Ќац≥ональний ≥нститут стратег≥чних досл≥джень в
експертн≥й допов≥д≥ Уѕро внутр≥шнЇ ≥ зовн≥шнЇ становище
”крањни у 2006 роц≥Ф:
¬иробництво культурно-мистецьких товар≥в
≥ послуг:
- несамост≥йн≥, залежн≥ в≥д державноњ п≥дтримки,
неадаптован≥ до конкуренц≥њ украњнськ≥ культурн≥
≥ндустр≥њ ¤вл¤ли собою чи не найслабший елемент
нац≥онально-культурного простору;
- легальний приватний сектор в украњнських культурних
≥ндустр≥¤х практично не ≥снував до 1991 року, натом≥сть
в≥д початку УперебудовиФ бурхливо розвинувс¤ т≥ньовий
ринок Уп≥ратськоњФ к≥но- та ауд≥опродукц≥њ;
- на украњнському ринку культурних товар≥в ≥ послуг
швидко здобули пан≥вне становище ≥мпортн≥ мас-культурн≥
продукти Ц ф≥льми, книжки, ауд≥опродукц≥¤; це значно
звузило можливост≥ дл¤ становленн¤ нац≥ональних
культурних ≥ндустр≥й.
анали та мереж≥ культурноњ комун≥кац≥њ:
- украњнськ≥ «ћ≤ продовжували
в≥д≥гравати другор¤дну роль по в≥дношенню до
УцентральнихФ, що формувало упереджено-зверхнЇ ставленн¤
до них значноњ частини украњнського сусп≥льства;
- посиленн¤ нац≥онального зм≥сту та статусу державних
украњнських «ћ≤ не супроводжувалось адаптац≥Їю њх
д≥¤льност≥ до ринкових умов; це не дало њм змоги
витримати конкуренц≥ю з потужними мед≥а-суперниками Ц
комерц≥йними телеканалами та газетами, у тому числ≥
рос≥йськими (за мовою та державною приналежн≥стю).
—поживанн¤ культурного продукту:
- економ≥чна криза початку 90-х рок≥в спричинила
занепад украњнського книговиданн¤, к≥нематограф≥њ, вс≥Їњ
державно-комунальноњ галуз≥ культури, що на тл≥ р≥зкого
зниженн¤ куп≥вельноњ спроможност≥ населенн¤ призвело до
руйнац≥њ цих важливих культурних ≥ндустр≥й;
- пом≥тне м≥сце в культурному рац≥он≥ украњнц≥в
пос≥ла низькопробна ≥ноземна мас-культурна продукц≥¤,
значною м≥рою Уп≥ратськаФ;
- значна к≥льк≥сть украњнських громад¤н, передус≥м у
—х≥дних та ѕ≥вденних рег≥онах, майже повн≥стю позбулис¤
доступу до украњнського культурного продукту.
ƒержавне регулюванн¤ мовно-культурного
простору:
- ”крањна успадкувала авторитарну систему регулюванн¤
у культурн≥й сфер≥, ¤ка зводилась до УручногоФ
адм≥н≥струванн¤ та розпод≥лу бюджетних асигнувань;
- ≥нертн≥сть ≥ неефективн≥сть державноњ культурноњ
пол≥тики ”крањни початку 1990-х рок≥в стримувала
розвиток ¤к державного, так ≥ недержавного сектор≥в
нац≥ональноњ культуриФ.
ћайже н≥чого не зм≥нилос¤ на краще в
мовно-культурному простор≥ ”крањни за роки незалежност≥.
ј руйнац≥¤ важливих культурних ≥ндустр≥й в≥дбуваЇтьс¤ не
стих≥йно, а сплановано. ’аос запроваджуЇтьс¤ через т. з.
неоднозначн≥ трансформац≥йн≥ процеси, в результат≥ ¤ких
в≥дбуваЇтьс¤ руйнац≥¤ системи традиц≥йних ц≥нностей ≥
занепад культурних практик украњнц≥в, а в
≥нформац≥йно-культурному простор≥ ”крањни став
переважати рос≥йськомовний продукт. ÷¤ диспропорц≥¤
набагато загрозлив≥ша, н≥ж була за р¤д¤нського часу,
особливо в книговиданн≥ та «ћ≤, й маЇ потужний
антисистемний вплив на украњнське сусп≥льство. ѕро
формуванн¤ ¤к≥сно новоњ парадигми украњнськоњ
нац≥ональноњ культури лише говор¤ть ≥ то вр¤ди-годи.
¬≥дпов≥дно т≥льки в локальних випадках ≥ в серв≥сних
функц≥¤х можна простежити щось под≥бне на культурну
пол≥тику влади. јле ц≥л≥сного украњнського
мовно-культурного простору держава не формуЇ, бо в
нин≥шньому кваз≥державному антисистемному утворенн≥
в≥дсутн¤ нац≥ональна державницька ≥деолог≥¤ Ц ц≥нн≥сне
осерд¤ сусп≥льного житт¤.
ѕроблемн≥сть забезпеченн¤ ц≥л≥сност≥ процесу
культурного саморозвитку в ”крањн≥ пол¤гаЇ також у
тому, що нин≥ близько половини украњнського етн≥чного
соц≥уму живе за межами Ѕатьк≥вщини. як насл≥док в
украњнськ≥й культур≥ утворилис¤ дв≥ паралельн≥ теч≥њ:
одна Ц в ”крањн≥, друга Ц за кордоном, ¤к≥ донедавна
були розд≥лен≥ ще й пол≥тико-≥деолог≥чними барТЇрами.
ƒо того ж, тотал≥тарна пол≥тика дес¤тил≥тт¤ми
запроваджувала модель ун≥ф≥кованоњ, усередненоњ
культури, н≥велюючи ун≥кальн≥сть нац≥ональних культурних
традиц≥й, у результат≥ чого в рад¤нському сусп≥льств≥
виник химеризований соц≥альний прошарок, в≥д≥рваний в≥д
культурноњ традиц≥њ, ¤кий тепер агресивно насаджуЇ в
украњнському мовно-культурному простор≥ оту ун≥ф≥ковану
модель Урусско¤зычной общепон¤тностиФ.
Ќин≥ нац≥ональний культурний процес, аби зберегти
свою духовну сутн≥сть, маЇ убезпечувати себе також в≥д
глобальноњ кваз≥культури, в ¤к≥й д≥ють своњ тенденц≥њ й
механ≥зми н≥велюванн¤ нац≥ональних культур, спрощенн¤ њх
до стереотип≥в космопол≥тичноњ, комерц≥ал≥зованоњ
ерзацкультури споживацтва. јби протид≥¤ти цьому,
необх≥дний державний ресурс ≥ правовий регул¤тивний
механ≥зм забезпеченн¤ подальшого повноц≥нного
функц≥онуванн¤ нац≥ональноњ культури ¤к духовноњ системи
самоорган≥зац≥њ, самов≥дтворенн¤ й самореал≥зац≥њ
украњнського соц≥уму в ус≥й його неповторност≥.
ѕершор¤дними засадами нац≥ональноњ культурноњ
пол≥тики маЇ стати:
- визнанн¤ культури головним чинником збереженн¤
самобутност≥ й самов≥дтворенн¤ украњнськоњ нац≥њ та
забезпеченн¤ самоц≥нност≥ й незалежност≥ њњ
саморозвитку;
- п≥двищенн¤ духовноњ рол≥ культури ¤к головного
чинника нац≥Їтворенн¤ у гуман≥тарн≥й, науково-техн≥чн≥й,
виробнич≥й галуз¤х, культивац≥¤ нац≥ональних духовних
ц≥нностей в ус≥х сферах сусп≥льного житт¤.
¬изначальним д≥Ївим чинником нац≥ональноњ культурноњ
пол≥тики ”крањни маЇ бути украњнська загальнонац≥ональна
≥деолог≥¤, сформована на традиц≥йних духовних засадах.
Ќеобх≥дн≥сть украњнськоњ загальнонац≥ональноњ ≥деолог≥њ
¤к системи духовно-соц≥альних ор≥Їнтир≥в ≥
сусп≥льно-правових норм дл¤ забезпеченн¤ стаб≥льност≥,
посл≥довност≥ процесу нац≥Їтворенн¤ й державотворенн¤ Ц
ц≥лком очевидна. “≥льки завд¤ки духовно-моральному
ц≥нн≥сному осердю нац≥ональноњ ≥деолог≥њ, що Ї джерелом
життЇвоњ сили нац≥њ, можливо дос¤гти консол≥дац≥њ
украњнського громад¤нського сусп≥льства ≥ його сп≥льних
сол≥дарних д≥й у творенн≥ нац≥ональноњ держави.
Ќа основ≥ духовноњ традиц≥њ ”крањнського св≥ту маЇмо
виробити стратег≥ю культурного саморозвитку украњнського
соц≥уму й в≥дновити ц≥л≥сну систему украњнськоњ
нац≥ональноњ культури, ¤ка забезпечуЇ формуванн¤ Їдиного
духовно-≥нтелектуального, ≥нформац≥йно-енергетичного
пол¤, в ¤кому людина самореал≥зуЇтьс¤ на особист≥сному й
сусп≥льному р≥вн¤х.
Ќац≥ональна стратег≥¤ культурного саморозвитку маЇ
забезпечити долученн¤ до украњнськоњ культурноњ спадщини
й до всеукрањнського процесу культуротворенн¤ т≥Їњ
частини украњнськоњ людност≥, ¤ка перебувала за кордоном
≥ була в≥дгороджена в≥д материкового мовно-культурного
простору ст≥ною ≥зол¤ц≥њ. ѕри цьому сл≥д зважати на той
позитив, що закордонн≥ украњнц≥, завд¤ки своњй
≥нтегрованост≥ у св≥т, пом≥тно поширили у св≥товому
культурному простор≥ духовно-≥нтелектуальн≥ набутки
украњнськоњ культури, ≥ той цив≥л≥зац≥йний внесок
багатьох покол≥нь украњнц≥в ще належить осмислити й
поц≥нувати. јктивне залученн¤ украњнськоњ закордонноњ
культури до процесу нац≥отворенн¤ уможливлюЇтьс¤
введенн¤м њњ ≥нформац≥йно-енергетичного ресурсу в Їдине
украњнське нац≥ональне духовно-≥нтелектуальне поле.
”крањнська держава маЇ вз¤ти п≥д св≥й патронат ус≥
культурн≥ ≥н≥ц≥ативи украњнських закордонних громад,
долучаючи њх до Їдиного процесу украњнського
культуротворенн¤. ¬одночас закордонн≥ украњнськ≥ громади
зобовТ¤зан≥ сам≥ долучатис¤ до формуванн¤ питомого
≥нформац≥йно-культурного простору й поширювати
украњнськ≥ культурн≥ набутки в крањнах свого оселенн¤,
спри¤ючи тим самим г≥дному утвердженню ”крањни у св≥т≥.
ƒл¤ активноњ присутност≥ украњнськоњ культури у
св≥товому культуротворчому процес≥ необх≥дно розробити
ѕрограму культурноњ сп≥впрац≥ ”крањни з
≥ншими крањнами в р≥зноман≥тних сферах:
орган≥зац≥¤ вивченн¤ украњнськоњ мови дл¤ ≥ноземц≥в;
переклади ≥ноземними мовами украњнськоњ л≥тератури;
попул¤ризац≥¤ за кордоном найкращих украњнських
гуман≥тарних, наукових, виробничих дос¤гнень; вих≥д на
м≥жнародний р≥вень украњнських «ћ≤. ¬ реал≥зац≥њ ц≥Їњ
програми мають уз¤ти д≥Їву участь закордонн≥ украњнц≥.
ќсновним ф≥нансовим джерелом реал≥зац≥њ культурноњ
пол≥тики держави маЇ бути державний бюджет, ¤кий
забезпечуЇ щор≥чн≥ надходженн¤ на розвиток нац≥онального
≥нформац≥йно-культурного простору. ƒержава також маЇ
гарантувати юридичну базу дл¤ комб≥нованих ф≥нансових
надходжень в≥д спонсор≥в, меценат≥в дл¤ утримуванн¤ та
розвитку культурноњ ≥нфраструктури.
ƒл¤ повноц≥нного духовного саморозвитку
сусп≥льства необх≥дне належне енерго≥нформац≥йне
забезпеченн¤ через:
- в≥дновленн¤ всеукрањнськоњ системи
книговиданн¤ й книготорг≥вл≥ ¤к основи нац≥ональноњ
≥нформац≥йноњ сфери;
- створенн¤ масового друкованого органу св≥тового
украњнства (газети) дл¤ розповсюдженн¤ в ”крањн≥ й за
кордоном;
- створенн¤ украњнських теле- й рад≥оканал≥в
ц≥лодобового поширенн¤ достов≥рноњ ≥нформац≥њ про
”крањну та украњнського в≥део- й ауд≥опродукту дл¤
формуванн¤ духовно-св≥тогл¤дних ор≥Їнтир≥в украњнського
соц≥уму й спри¤нн¤ утвердженню життЇздатност≥
украњнства.
Ќадзвичайно важливими чинниками соц≥окультурного
розвитку ”крањни Ї система
духовно-соц≥альноњ ор≥Їнтац≥њ, ≥нформац≥йноњ та
економ≥чноњ безпеки. “≥льки завд¤ки ц≥й
систем≥ ор≥Їнтац≥њ, ¤ка поЇднуЇ нац≥ональну ≥дею,
≥деолог≥ю й стратег≥ю, сусп≥льство спроможне вийти з
тотальноњ духовно-соц≥альноњ кризи. ƒ≥Ївим матер≥альним
чинником поступу Ї триЇдина система
нац≥ональноњ економ≥ки, в ¤к≥й нерозривно
поЇднуютьс¤ функц≥њ виробництва, продажу виробленого й
розпод≥лу результат≥в прац≥ в ≥нтересах ц≥лого
сусп≥льства. ÷≥ духовно-соц≥альн≥ й
економ≥чн≥ засади Ї основою нац≥ональноњ пол≥тики Ц
системи оптимального й ефективного управл≥нн¤
сусп≥льством ≥ створенн¤ украњнського державного
ладу, ¤кий повинен забезпечувати
самов≥дтворенн¤ й саморозвиток украњнського
нац≥онального Їства в стаб≥льному питомому природному й
мовно-культурному простор≥.
* * *
ќлександер Ўокало, культурософ,
голова ћ√ќ” У„етверта ’вил¤Ф та ¬√ќ У”крањнська
¬заЇмодопомогаФ
|